TC
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü
Mesleki Gelişim Programı
ALAN | ALT ALAN | KODU |
Teknik Eğitim | Tesisat Teknolojisi ve İklimlendirme | ………………… |
ETKİNLİĞİN ADI:
(e-COOL) İnovatif Soğutma ve İklimlendirme Kursu
ETKİNLİĞİN AMAÇLARI
Bu faaliyet; Bakanlığımıza bağlı okul/kurumlarda görev yapan Tesisat teknolojisi ve İklimlendirme alanı öğretmenlerinin İklim değişikliği ve uluslararası antlaşmalarla gelişim değişim gösteren “Soğutma ve İklimlendirme” konusunda temel ve ileri bilgi ve becerilerini arttırmak amacıyla düzenlenmiştir. Çevrimiçi olacak bu eğitim, işbaşı eğitim öncesi katılımcıların sadece teori almasına yönelik değil, çevrimiçi platformlarda mesleki deneyimlerine ait saha uygulamalarına yönelik ortamı da birebir deneyimleyeceği şekilde içerik oluşturulmuştur. (e-COOL) İnovatif Soğutma ve İklimlendirme Kursu (Çevrimiçi) eğitimini başarı ile tamamlayanlar, devamı olarak (e-COOL) İnovatif Soğutma ve İklimlendirme Kursu (İşbaşı) eğitimine katılacaklardır.
Bu kursu başarı ile tamamlayan her kursiyer;
Sert lehimleme teknikleri ve uygulamaları
Sert lehimleme ekipman kullanımı Lehimleme esnasında açığa çıkan gaz ve buharlaşan dekapanın insan sağlığı üzerindeki etkilerini ve korunma yollarını bilir.
Bakır boru işçiliğini, tekniklerine ve yöntemlerine göre bilir.
Bakır boru işçiliğinde kullanım amacına göre sökülebilen/sökülemeyen parçaların birleştirmesine yönelik uygulamaları bilir.
Sentetik ve alternatif/doğal soğutkanların genel özelliklerini bilir.
Karışım soğutkanlara ilişkin sıcaklık kayması (glide) ve “bubble point” ile “dew point” kavramlarını bilir.
Buhar sıkıştırmalı mekanik soğutma çevrimini açıklar.
Kızgınlık (superheat) ve aşırı soğuma (subcooling) kavramlarını bilir.
Psikrometrik diyagramda nemli havaya ilişkin değerleri işaretlemeyi bilir.
İş sağlığı ve güvenliği ile çevre koruma önlemlerini açıklar.
İş sağlığı ve güvenliği konusundaki yasal ve işyerine ait kuralları tanımlar.
İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili risk etmenlerini azaltmayı açıklar.
Tehlike durumunda uygulayacağı acil durum prosedürlerini açıklar.
İklim değişikliğine ilişkin ulusal ve uluslararası yönetmelikleri açıklar.
İklim değişikliğine neden olan florlu sera gazlarına ilişkin temel kavramları açıklar.
Soğutma sisteminin işleyişini kolaylaştıran yardımcı elemanları kullanım yerlerine göre ilişkilendirir.
Soğutucu akışkanları uygulama ve çalışma şartlarını durumuna göre sınıflandırır.
Soğutma ve bakır boru işçiliğindeki makine, teçhizat ve donanımları iş güvenliği kurallarına göre kullanır.
Uygulamalarında ölçme tekniklerini kullanarak otomatik kontrol sistemlerini yapar.
İklimlendirme sisteminin amacına yönelik darbe, basınç ve sızdırmazlık testlerini bilir.
Temel soğutma devresini ölçme, bakır boru yöntem ve tekniklerini kullanmayı bilir.
Enerji verimliliği mevzuatı ve ilgili çalışmaları takip eder.
Enerji verimliliğinde yenilenebilir enerji kaynaklarının önemini savunur.
Alternatif soğutkanlara ilişkin uygun çalışma yöntemlerini açıklar.
Isı Pompasının tanımını yapar.
Isı pompası gaz çevrimini bilir. Çalışma Prensibini açıklar.
Isı pompası çevrim açısından çeşitlerini bilir açıklar.
Isı pompaları kapasitelerine göre nasıl isimlendirilir seçim kriterlerini bilir.
Isı pompası tesisatı bileşenlerini seçer ve montajını yapmayı bilir.
Isı pompası tesisatı tasarlar.
Çeşitli ısı pompası cihazlarının montaj örneklerini bilir.
Soğutmada karbondioksit kullanımının genel özelliklerini bilir.
Soğutmada karbondioksit kullanımının ulusal ve uluslararası yönetmelikleri/standartları tanır.
Soğutmada karbondioksit kullanımının emniyetli kullanımı konusunda kalıcı davranışlar geliştirir.
Karbondioksitin soğutkan olarak kullanımındaki tarihsel gelişim süresince tüm sistemlerin (transkritik, subkritik, kaskad, booster, ara soğutuculu ve ejektörlü) özelliklerini bilir.
Bir soğutkan olarak karbondioksit kullanılan sistemlerin kullanıldığı ya da kullanılacağı coğrafik konuma göre enerji verimliğini hesaplama ve bilgi sahibi olur.
VRV ve Isı Pompası cihazlarının montaj, Arıza bakım ve onarımında kullanılan araç gereçleri tanır.
VRV ve Isı Pompası cihazlarının parçalarını tanır.
Arıza simülasyonu ve çözüm çalışmaları yapmayı bilir.
Alanı ile ilgili konu ve kavramları analiz eder.
Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynaklarını sınıflandırır.
Alanının öğretim programını, ilgili diğer öğretim programlan ile ilişkilendirir.
Alanın öğretiminde kullanılabilecek farklı strateji, yöntem ve teknikleri karşılaştırır.
Planları alanının öğretim programına uygun olarak hazırlar.
Sağlıklı, güvenli ve estetik öğrenme ortamları düzenlemeyi bilir.
Alanının eğitim ve öğretimi için gerekli olan becerileri sergiler.
Öğretme ve öğrenme sürecinde zamanı etkin kullanır.
Öğretme ve öğrenme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
Öğretme ve öğrenme sürecinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak etkili öğrenmeyi bilir.
Öğretme ve öğrenme sürecinde uygun araç, gereç ve materyalleri etkin kullanmayı bilir.
Ölçme ve değerlendirme sonuçlarına göre öğretme ve öğrenme süreçlerini yeniden düzenlemeyi bilir.
ETKİNLİĞİN İLİŞKİLİ OLDUĞU YETERLİKLER
MESLEKİ BİLGİ
Al. Alan Bilgisi
A2. Alan Eğitimi Bilgisi
MESLEKİ BECERİ
Bl. Eğitim Öğretimi Planlama
B2. Öğrenme Ortamları Oluşturma
B3. Öğretme ve Öğrenme Sürecini Yönetme
B4. Ölçme ve Değerlendirme
TUTUM VE DEGERLER
C1. İletişim ve İş Birliği
C2. Kişisel ve Mesleki Gelişim
C3. Çevre duyarlılığı
ETKİNLİĞİN SÜRESİ
Faaliyetin süresi 48 saattir (8 ders saati / 6 gün)
ETKİNLİĞİN HEDEF KİTLESİ
Bakanlığımıza bağlı Meslekî ve Teknik Eğitim Kurumlarında görev yapan Tesisat Teknolojisi ve İklimlendirme alanı öğretmenleri
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR
Bu etkinlik; tesisat teknolojisi ve iklimlendirme alanında görev yapan atölye ve meslek dersi öğretmenlerinin; gaz yakıcı cihaz montaj ve servis teknikleri konusunda bilgi ve becerilerini artırmak amacıyla düzenlenmiştir.
Eğitim görevlisi olarak; soğutma ve iklimlendirmenin temel ilkeleri konusunda firma eğitim görevlileri veya uzman/öğretmenler görevlendirilecektir.
Teorik eğitimler çevrimiçi ve dijital platformdan aktarılacaktır.
Uygulamalarda, teoride verilen anket ve simülasyon uygulamalarının deneyimlenmesi sağlanacaktır.
Eğitim ortamı, öğretim yöntem teknik ve stratejilerini kullanmaya uygun biçimde düzenlenecektir.
Eğitimlerde verilen konuların iş sağlığı ve güvenliği açısından değerlendirilmesinin yapılabilmesi için hem teoride hem de pratikte iş sağlığı ve güvenliği de sektöre yönelik olarak anlatılacaktır.
Sektör, öğretmen ve öğrenciden oluşan ekosistemin ihtiyacı olan iletişim, enformasyon ve sürdürülebilir bir ağ çerçevesinde katılımcılara kişisel gelişim eğitimleri verilecektir.
Kurs süresince gerekli görüldüğü zamanlarda gezi, gözlem ve incelemeler yapılacaktır.
Katılımcı sayısı toplam 30 kişilik (1 grup) halinde oluşturulup her grubun başında bir eğitim görevlisi görevlendirilecektir.
ETKİNLİĞİN İÇERİĞİ
KONULAR | Ders Saati |
Öğrenme Materyali Kullanım Eğitimi | |
Sert lehimleme birleştirme tipleri
Sert lehimleme de iş sağlığı ve güvenliği
Sert lehimleme de iş sağlığı ve güvenliği | 8 |
1. Soğutma çevriminin animasyonlar eşliğinde açıklanması
2. Soğutma çevriminde kullanılan yardımcı ve emniyet elemanları
| 4 |
D. İKLİMLENDİRME 1. İklimlendirme ve uygulamalarına genel bakış
2. Klima santrali
3. Chiller
4. Soğutma kulesi
5. Klima santrali, chiller ve soğutma kulesinin ilişkisi
| 2 |
E. PSİKROMETRİK DİYAGRAM 1. Nemli havanın özelliklerinin psikrometrik diyagramda gösterimi
| 2 |
F- İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ İLE ÇEVRE KORUMA ÖNLEMLERİ VE ÖLÇÜM CİHAZLARI KULLANIMI
| 2 |
| 6 |
G . Isı pompası Genel Tanımlar 1.Soğutucu Akışkan Gaz Çevrimi Hk. Genel Bilgiler
| 2 |
2.Isı Pompası Çeşitleri
| 1 |
3.Isı Pompasını Oluşturan Bileşenler
| 2 |
H .Hava Kaynaklı Isı Pompası Tesisat Montaj Detayları 1.Hava Kaynaklı Isı Pompası
| 1 |
2.Temel İklimlendirme
| 2 |
İ. SOĞUTMA SİSTEMLERİNDE KARBONDİOKSİT KULLANIMINA GENEL BAKIŞ | 6 |
J - SENTETİK ve ALTERNATİF SOĞUTKANLARA GENEL BAKIŞ
P-h diyagramı ile analizi | 2 |
K- VRV GİRİŞ
| 2 |
VRV Montaj
| 2 |
VRV Montaj
| 2 |
VRV Arıza
| 1 |
Kumandalar & Otomasyon
| 1 |
Ölçme ve Değerlendirme (Sınav) | |
Toplam | 48 |
ÖĞRETİM YÖNTEM TEKNİK VE STRATEJİLERİ
Program hedeflerine ulaşmak için; aktif öğrenme yöntem ve teknikleri kullanılacaktır.
Program konuları ile ilişkili milli ve evrensel değerler konular içine kaynaştırılarak verilecektir.
Katılımcılara eğitimle ilgili ders notları elektronik ortamda verilecektir.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Kursiyerlerin başarısını değerlendirmek amacıyla sınıf içi uygulamalar ile en az 40 sorudan oluşan ve tüm konuları kapsayan çoktan seçmeli test sınavı yapılacaktır. Uygulamadan aldıkları puanın %50’si ile test sınavından aldıkları puanın %50’sinin toplamı faaliyetin değerlendirme puanını oluşturacaktır. 50 ve üzeri not alanlar başarılı sayılacaktır.
Başarılı olanlara “Kurs Belgesi” (e-sertifika) verilecektir.
